pondělí 10. května 2021

UČENÍ: TYPY NA UČENÍ #1

Ahoj! Jak jsem slíbila přikládám do tohohle příspěvku typy na učení, jež se mi osvědčily. Snad vám trochu pomohou. :)
Na čtenou, B.

sobota 1. května 2021

AKTUÁLNĚ FAKTUÁLNĚ | KVĚTEN

Ahoj! Doufám, že máte všichni klidný vstup do měsíce května a že jste v rámci možností negativní. Dále pokud se vracíte do škol po rozvolnění, přeji pevné nervy a hodně štěstí. Protože vyskoškolákům pomalu ale jistě končí letní semestr, v dalším článku se pokusím shrnout pár užitečných (doufám) typů na učení, tak doufám, že přijdou vhod. Zatím, na čtenou, B.

pátek 2. dubna 2021

AKTUÁLNĚ FAKTUÁLNĚ | DUBEN

Ahoj! Něž začnu, chtěla bych vám popřát pěkné a klidné covidové Velikonoce a hodně štěstí maturantům. Ať už si troufají na češtinu a angličtinu, či ne. A dále, hodně štěstí u příjímaček! A pevné nervy při stále pokračujícím distančním studiu. Pokud někdo z vás uvažuje nad přihlášením se ke studiu na Jihočeské univerzitě, všechny informace o ubytování a stravování a k přijímačkám naleznete na školním webu: https://www.jcu.cz/ Škola také založila eshop s propagačními předměty a literaturou, který naleznete zde: https://eshop.jcu.cz/simplifyworks/eoc/products?c=533595&cs=533595%2C533714&pn=1 U dalšího článku, na čtenou, B.

neděle 21. března 2021

ARCHEOLOG NIC NEVYKOPÁVÁ ANEB JAKÝ POJEM ZLIDOVĚL V ÚSTECH NEPROFÍKŮ?

Ahoj! Trvalo mi než jsem přišla na téma dalšího článku a myslela jsem si, že další v pořadí bude AKTUÁLNĚ FAKTUÁLNĚ za duben. Z tohohle tématu bych vlastně mohle udělat takový 'seriál' a nazvat ho: SLOVNÍČEK POJMŮ NEPOJMŮ. Tak, tady je. Vykopávky = terénní výzkum Co to vlastně je ten terénní výzkum? Terénní výzkum nebo také výzkum archeologický dělíme na destruktivní a nedestruktivní. Destruktivní výzkum jsou právě ty 'vykopávky'. Slovo, které jako studenti archeologie NESMÍME říkat nahlas. A nedestruktivní? Ten by ses dal definovat jako výzkum pohledem, protože při něm nedojde k žádnému ničení.
Vyzvednutím artefaktů a vzorků ze země však výzkum zdaleka nekončí. Veškeré nálezy je nutno očistit, zaevidovat, popřípadě zrestaurovat a poté v kombinaci se studiem nákresů, fotografií a plánů, při výzkumu pořízených, vyhodnotit. Archeolog nesmí také zapomenout porovnat svůj výzkum a výsledky s dalšími, již vyhodnocenými výzkumy a zasadit ho tak do celkového kontextu osídlení v dané lokalitě, regionu či celé republice. Závěrečnou a mnohdy nejnáročnější fází je pak publikování výsledků výzkumu.
Citace a tabulka z https://www.archeologienadosah.cz/o-archeologii/metody/metody-vyzkumu , kde se lze dočíst na tohle téma víc. Tak zatím a u dalšího článku na čtenou, B!

pondělí 1. března 2021

AKTUÁLNĚ FAKTUÁLNĚ | BŘEZEN

Ahoj! Vítám vás u dalšího AKTUÁLNĚ FAKTUÁLNĚ a doufám, že všichni úspěšně vstoupíme do dalšího měsíce. Semestr se pomalu ale jistě rozběhl, doufám, že si zatím vedete dobře. Pokud sháníte povinnou četbu, doporučuji antikvariáty a další možnosti nákupu již přečtených knih. V devadesáti procentech případů je to skoro zadarmo a navíc internet je tohohle plný. Přeji úspěšný vstup do nového týdne! U dalšího článku na čtenou, B.

pátek 26. února 2021

SEMESTR DISTANČNĚ aneb UDĚLEJ SI SÁM?

Ahoj! Letní semestr se pomalu rozbíhá a na nás už se sypou seminární práce, prezentace a povinná četba. Spousta z nás už má s tímhle zkušenost z minulého semestru, ale stejně si dovolím dát vám radu: Rozvrhněte si práci tak, abyste měli čas na koničky a odpočinek. Pokud si budete moct vybrat termín odprezentování, nechoďte na řadu hned jako první, ať práci zbytečně neodfláknete a nejste ve stresu. Až se trochu oteplí, oblékněte si svetr, uvařte kávu nebo čaj a jděte pracovat ven na zahradu. Pokud není zahrady, běžte se vyvětrat ven do přírody. Hlavní je na nic nespěchat! Tak hodně štěstí v dalším semestru a u dalšího článku na čtenou, B.

neděle 7. února 2021

DALŠÍ SEMESTR DISTANČNĚ?

Ahoj! Jak jste nejspíš zaznamenali, chystají se další změny v opatřeních, takže budeme směle pokračovat v distanční výuce, která ne každému vyhovuje. Například já už jsem dokonce představila powerpointovou prezentaci na jedné z přednášek a nebylo to až tak strašné. Snad tu mohu ale citovat jednoho spolužáka:
Bylo to takový divný mluvit k nikomu.
To je jedna z nevýhod distanční výuky. Skutečný kontakt a pohled z očí do očí je prostě lepší. Pro spoustu lidí, včetně mě, je vejít na fakultu a hodit řeč s lidmi u kávy z automatu, i když v roušce, mnohem zdravější pro tělo i mysl než sezení doma u stolu a zírání do monitoru. Kdo sledoval včera zprávy, postřehl rozhovory se studenty. Řešení stavů úzkosti a užívání antidepresiv může hrozit nám všem, ač si to třeba nepřipouštíme. Já jsem si třeba vyslechla, že jsem bledá. Nu, vyjít párkrát na zahradu nadýchat se čerstvého vzduchu mi asi nestačí. A co vy? Větráte si hlavu? Voláte si s lidmi? Přeji pevné zdraví a hlavně nervy a u dalšího článku na čtenou, B.

Karel IV. a kameny na koruně. Jak to s nimi vlastně je?

Zdravím! Dneska se podíváme znovu za Karlem IV., ale tentokrát ne na kosti, ale spíš na hlavu. Ne na lebku, ale na korunu. A na kameny, kter...